2014. március 08. 18:30 - Coco Binky

Makszim Szamorukov: Paks - Mibe fog ez kerülni az orosz adófizetőknek?

makszim szamorukov.jpg

 

 

Makszim Szamorukov: Miért ajándékozott Oroszország Magyarországnak atomerőművet?

 

 paksi atomerőmű.jpg

 

Váratlanul – nem is sejtve, szinte hangtalanul Oroszország hirtelen úgy döntött, hogy energiát ajándékoz Kelet-Európának, mely szinte a legnagyobb beruházás a szocialista blokk időszaka óta. 10 milliárd euró a magyaroknak, hogy megvásárolják a Roszatomtól a két energiablokkot a Paksi Atomerőművüknek.

Összehasonlításképpen: az “Északi-Áramlatra” elment 9 milliárd euró, a “Déli-Áramlatra” - ha egyáltalán létrejön valaha - körülbelül 15 milliárd eurót terveznek rákölteni. Itt is ott is országok tucatjai harsognak a médiában évek óta egész Európában róla és ki van tárgyalva egy rakás nemzetközi találkozón. És akkor hirtelen a semmiből mindjárt 10 milliárd euró és egyedül Magyarországnak – mert egy este Orbán miniszterelnök bepottyant a Kremlbe hogy írják alá azt a  papírt.

Mesterkurzus Lukasenkónak

 

Ahhoz, hogy jobban szemléltessük, milyen összeg is 10 milliárd euró Magyarországnak: ez ezer euró fejenként minden magyarra, beleértve az időseket és az újszülötteket is. Ott a népesség lélekszáma nem éri el a 10 milliót. Vagy egy praktikusabb megközelítés: közel egynegyede az éves állami magyar költségvetésnek. Vagy 13,5%-a a teljes államadósságnak. Vagy két és félszer több, mint annak a támogatásnak a teljes összege, amit Magyarország az Európai Unió költségvetéséből  kap egy évre.

Hát ekkora összeget kell Magyarországnak kapnia az orosz költségvetésből hosszú lejáratú hitel formájában, hogy legyen pénze vásárolni a Roszatomtól két új, egyenként 1,2 GW-os energiablokkot, mely az ország egyetlen atomerőművében, Pakson lesz majd. Most ez az atomerőmű, melyet a '80-as években nemzetközi hitelre építettek szovjet szakemberek, körülbelül 2GW-os teljesítményű, és az ország energiafelhasználásának 40%-át fedezi. És mivel Magyarországon a közeljövőben különösebb gazdasági növekedés nem várható, ezért tehát könnyen kiszámítható, hogy 2023-ban, mikor a projektnek be kell fejeződnie, a Paksi Atomerőmű gyakorlatilag teljes egészében képes lesz kielégíteni a magyar lakosság villamosenergia-szükségleteit.

Előkeríteni a válságban egy hosszú távú hitelt az ország 11%-os GDP-jével – ez természetesen bámulatos győzelme Orbán Viktor miniszterelnök új külpolitikájának. Azok után, hogy mindenkivel összerúgta a patkót Nyugaton akivel csak lehetett, köszönhetően a rendkívüli adóknak a külföldi vállalatokra és a nyugdíj-megtakarítások államosításának, egy második Lukasenkó sorsát jövendölték neki. Beígérték, hogy az lesz neki a vége, hogy egy olyan populista-diktátor lesz egy törvényen kívüli országból, akinek senki nem akarja majd a kezét nyújtani.

Mindazonáltal mégis kiderült, hogy második Lukasenkónak lenni nem is olyan rossz. Az Európai Unióból Magyarországot úgysem dobják ki – ott ilyen eljárás elvileg nem létezik. És az állam státusza, hogy az Európai Unió tagja – hát ezzel nagyon sikeresen lehet kereskedni a világpiacon, az elvekkel és a színvonallal foglalkozni teljesen felesleges, mivel Nyugaton már nincs semmi vesztenivalója. 2012-ben volt, hogy Orbán kiadta Azerbajdzsánnak azt az azerbajdzsáni tisztet, akit elítéltek egy örmény kollégája elleni gyilkosság miatt melyet a budapesti NATO-gyakorlatok idején követett el. Hazájában azonnal felmentették mint hőst és vásároltak hálából Magyarországtól kötvényeket 2 milliárd euróért.

A magyarok a kínaiak kedvenc partnerévé váltak Kelet-Európában. Orbán kormányzása alatt ami 2010. óta tart, a kínai beruházások aránya Magyarországon megháromszorozódott, elérve a 2,5 milliárd dollárt. De mindez elhalványul az Oroszországtól kapott luxusajándék fényében. Még a dörzsölt kéregető  Lukasenkó is csak 7,5 milliárd eurót volt képes Moszkvától kicsikarni atomerőmű építésére Fehéroroszországban. Ukrajnának – a stratégiai, testvéri partnernek – csak 4,5 milliárd euró kölcsönt ígértek meg az atomenergiára. És akkor ez a ki-tudja-miféle Orbán, aki Moszkvában mindössze egy pár alkalommal járt életében – mindjárt 10 milliárd eurót kapott.

Utolsó az EU-ban

Egy ilyen hitellel és atomerőmű-bővítéssel Orbán könnyen be tudja tartani a választások előtti fő ígéretét – a villamosenergia-árak csökkentését. Ez lehetővé teszi számára, hogy újraválasszák a következő kormányzási időtartamra is, mert megnyeri a parlamenti választásokat idén tavasszal. És ha szerencséje van, lehet, hogy ennek az egésznek a kedvező hatása átsegíti még a következő választásokon, 2018-ban is. Szóval ez az, amire a magyar miniszterelnök gondolt, amikor belement ebbe az üzletbe – nem nehéz ezt érteni. Nehezebb azt megérteni, hogy az orosz fél mire gondolt. A költségvetést hiány nélkül nem tudjuk összehozni – a saját infrastrukturális projektjeinket leállítjuk, és máris megvan a 10 milliárd euró Magyarországnak – könnyű ez...

Mint általában, a Kremlnek a stratégiai érdekek fontosabbnak bizonyultak a pénznél. Az elmúlt tíz évben a “Rosatom” csaknem odajutott, hogy majdnem teljesen elvesztette azt a hatalmas nukleáris birodalmat Kelet-Európában, amit még a Szovjetuniótól megörökölt. Valamikor majdnem minden néhai szocláger országban volt atomerőmű és mindet szovjet szakemberek működtették. Mára nem maradt ebből szinte semmi. Igazság szerint itt nemcsak a Rosatom nehézkes és bennszülött módszereiről szól a dolog: néhány kelet-európai országban annyira biztosan hittek a nacionalista és a környezetvédelmi utópiákban, hogy saját maguk készségesen rohantak, hogy kiszúrják a saját szemüket “az anyós” bosszantására és önként bezárták a még mindig egészen életképes atomerőművüket, megfosztva gazdaságaikat az olcsó és bőséges villamosenergiától.

Mindenesetre a Rosatom elveszett piacainak listája hatalmassá vált. Az Európai Unióhoz való csatlakozás előtt Litvánia és Szlovákia teljesen leállították a saját atomerőművüket. Bulgária részegységeket állított le, sok éve folynak a tárgyalások Moszkvával egy új atomerőmű megépítéséről Belenben, de 2012-ben véglegesen ugrott a projekt a gigantikus veszteségek ellenére. Lengyelország már sok éve tervezi első atomerőműve megépítését, de a munkálatok még nem kezdődtek el és Oroszországot oda aligha veszik bele. A Cseh Köztársaság nem mondott le a nukleáris energiáról az Európai Unió nyomása ellenére sem, csakhogy a szerződés az energiaellátásról a Rosatom és a cseh Tyemelin atomerőmű között lejár 2020-ban, és a tender az ottani két új energiablokk építéséről, melyben Oroszország is részt vesz, folyton el van halasztva a mind távolabbi és távolabbi jövőbe.

Mindennek  eredményeként Magyarország maradt a Rosatom számára az utolsó esély, hogy valahogy megvesse  lábát a kelet-európai piacon. Hisz az emberek nemcsak Iránban vagy Indiában akarnak dolgozni. A jó nemzetközi imidzshez kellenek projektek a jóval respektábilisabb országokban, olyanokban, ahol nem esnek neki valaminek csak azért, mert alacsony az ára. És Kelet-Európa, amely most olyan rangos szervezet része, mint az Európai Unió, a legalkalmasabb erre a célra. Tehát Moszkvában is úgy döntöttek, hogy kiválasztják a régió leggyengébb láncszemét és azt meg fogják tartani minden erővel.

Kölcsönfelvét az álmokra

Az, hogy a Rosatomnak sikerült megőriznie a jelenlétét akár Magyarországon is, ez magában egyszerűen csodálatos. A kérdés csak az, hogy mibe fog ez kerülni az orosz adófizetőknek? Mennyire megbízhatóak és perspektivikusak az ilyen gigantikus beruházások  magyar energiába? És itt merülnek fel a nagy kétségek.

Oroszország szándékában az áll, hogy hitelezzen 10 milliárd eurót Európa legmegbízhatatlanabb hitelfelvevői egyikének. Csak annyi, hogy mint mondják, Magyarország – az Európai Unió tagja. Ami azt illeti, Orbán olyannyira elrontotta a kapcsolatait mind az európaiakkal, mind a nemzetközi intézményekkel, hogy történhet akármi, ott senki nem fogja a kisujját sem mozdítani, hogy segítsen az adósságokban fuldokló Magyarországnak. Sőt ellenkezőleg, csak kárörvendeni fognak.

És ez minden teketória nélkül megtörténhet. Magyarország az orosz hitel nélkül is Kelet-Európa vitathatatlan bajnoka a GDP-hez viszonyított államadósságával – ami mintegy 80%-os. A gazdasági növekedésről a magyarok hosszú ideje elfeledkeztek, jóval a krízis előtt, még 2006-ban. Az elmúlt 10 évben a GDP a szomszédos Szlovákiában vagy Lengyelországban hozzávetőlegesen másfélszeresére nőtt, Magyarországon – mindössze 8%-al. Az ország rég belezuhant egy elhúzódó gazdasági pangásba, és feléleszteni nem tudják még Orbán Viktor legbizarrabb reformjai sem.

Továbbá a tartós gazdasági problémák a politikai életet sokkal erősebben polarizálták Magyarországon, mint a szomszédaiknál. Nincs semmilyen folytonosság, minden soron következő vezető nem kevesebbet ígér a szavazóknak, mint egy új korszakot. Maga Orbán – hozzájutva a hatalomhoz, radikálisan felülbírálta szociáldemokrata elődjei szinte  minden döntését. És nincs semmi garancia arra, hogy ha az ellenzék hirtelen megnyerné a választásokat, nem tennék-e pontosan ők is ugyanezt. A magyar baloldaliak már most úgy nevezik az atomügyletet, mint energia-rabszolgaság Oroszországgal, mint új szovjet megszállás és fenyegetés az ország minden lakosára. Úgy gondolják, hogy ez a megállapodás érvénytelen, mivel Orbán nem tartott versenytárgyalást (tendert) és ez ellentmond a magyar jognak. És általában ilyen fontos döntéseket csak népszavazással lehet elfogadtatni.

Ezért sokkal biztonságosabb lenne nukleáris megállapodást kötni Lengyelországgal vagy a Cseh Köztársasággal, ahol a kormány jóval megfelelőbb és a gazdasági kilátások sokkal rózsásabbak, mint Magyarországon. De az ilyen országok megfelelőbb kormányokkal és fényesebb perspektívákkal jobb ajánlatokra számíthatnak az oroszokénál. És Oroszország azt kapja, ami megmarad, megelégedve a saját versenyképtelen üzlete sajátságos eloszlatásával: garantált jövedelem – az állami vállalatoknak, kockázatok és költségek – az adófizetőknek.

slon.ru – Makszim Szamorukov

Forráscikk:

 

http://newsland.com/news/detail/id/1308445/ 

(Az orosz nyelvű interneten számos helyen, rengeteg hozzáfűzött orosz nyelvű kommenttel megjelent cikk.)

82 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

75. Vladys 2014.03.09. 19:04:20

Ez is biztos egy libsi. Orbánról csak azok mondanak csűnya dolgokat.

tobias2 2014.03.09. 19:35:48

Bős-Nagymaros em kellett. Most a szlovákoké az egész termelt energia, mi meg örülünk, hogy milyen igazunk volt.

visszakettopadlogaz (törölt) 2014.03.09. 19:35:48

a szerzo tolem kapja a fizeteset. Bastya elvtars is, Virag elvtars is.

Kim lr Szen 2014.03.09. 19:50:33

Ezt csak valamelyik Tel-Avivból hazatelepült írhatta, Kun Béla valamelyik rokona, akiknek Gyurcsányék békauszonynak álcázott nokiás dobozt küldtek a Cu slag közvetítésével.

csapos1 2014.03.09. 20:35:19

orbanisztán megérett a pusztulásra

Blikknépe (törölt) 2014.03.09. 20:36:08

@75. Vladys: nem libsi, de a közép európáról alkotott véleménye teljes egészében megegyezik azzal, mivel a konrád-heller féle bagázs szinte kizárólagos forrás a külföld számára, akár jobb, akár baloldali legyen.

csak egyet kéne akkor eldönteni:
most kurvaszar ez nekünk ahogy bajnai-gyurcsány hazudja, vagy ajándék, ahogy az oroszok mondják?

sírjatok 2014.03.09. 20:43:03

@75. Vladys: dehogyis, szerintem fideszmajomzombi, mert azok szoktak olyat írni, hogy igazából ez egy baromi kedvező döntés volt az ország számára.

Kim lr Szen 2014.03.09. 20:47:35

@Blikknépe: Ez van. Az uborka fára felkapaszkodott új fideszes "értelmiség" még nem túl olvasott külföldön. :-)

75. Vladys 2014.03.09. 20:50:50

@Blikknépe: Mivel sajnos nem volt tender, így ez nem fog kiderülni. +Krím miatt szerencsétlen jelenleg.

@sírjatok: Gyurcsán-Bajnai IMFnél biztos kedvezőbb.

Krisz11 2014.03.09. 20:55:54

Jól leleplezi ez a hazai bal..sz liberális bagázst. Miközben visítozva támadják a kormányt, hogy milyen rossz üzletet csinált, az ottani nemzetellenes fajtársaik az orosz kormányt támadják, ugyanazzal.
Össze kéne hozni a 2 csürhét, hogy egymás közt vitassák meg liberálisék, hogy akkor most melyik ország is húzta le a másikat.
Mellesleg én úgy tudom, hogy az oroszok referencia munkának szánják paksot, és ezért kellett nekik az üzlet, míg nekünk jól jött az olcsó hosszú lejáratú hitel.
Lehetséges, hogy mind a 2 fél nyert ezen?

különvélemény 2014.03.09. 21:00:30

Egy nyíltan Putyin ellenes ember fröcsögése annyira számít, mint az USA véleménye Krímről...

Kim lr Szen 2014.03.09. 21:26:18

@Krisz11: "Lehetséges, hogy mind a 2 fél nyert ezen? "
- Ez szinte biztos.

lilalalilalázik 2014.03.09. 21:39:19

@Krisz11: "Mellesleg én úgy tudom, hogy az oroszok referencia munkának szánják paksot, és ezért kellett nekik az üzlet,"

Ezt honnan tudja az elvtárs? Tetszett beszélni Putyin vagy Orbán elvtársakkal? Ha Gyurcsány elvtárs kötött volna ilyen szerződést Putyin elvtárssal, akkor Ön kedves önmagát mélynemzetinek képzelő elmegyógyintézeti kezelt elvtárs, már ott hörögne a békemenetben, hogy Gyurcsány elvtárs hazaáruló! De mivel ezt a mélyenhívő mélyenmzeti Orbán elvtárs kötötte, ezért Ön örül ennek. Mert Ön egészen egyszerűen hülye, kedves elvtárs!

Bogyó 2 2014.03.09. 21:41:31

@Krisz11: Jól jellemzi ezt a két antidemokrata bagázst. Miközben bőszen védik pártukat és kormányukat milyen jó üzletet csinált, ottani társaik persze otthon teszik ezt. Össze kéne hozni őket egy új internacionalista újbolsi találkán, hogy megvitassák mennyire jó ez, miközben egyik a hatalmon maradása miatt engedi be őket és a haveri kör üzlete miatt, a másik meg ugyanúgy ez utóbbiért, plusz a nagyhatalmi játszma érdekében.

Bogyó 2 2014.03.09. 21:43:04

@különvélemény: Hát persze. Mert az a Putyin egy áldott jó ember...A KGB-sek már csak ilyenek. Pl. milyen korrektek a választások is arrafelé.

Bogyó 2 2014.03.09. 21:48:57

Na, meg nagy bűne is van ennek az orosz írónak, azt merte leírni, hogy Magyarország nem is teljesít világszínvonalú szinten? Talán nem is akarnak ide jönni az Eu vezetői, hogy tanulmányozzák Orbán és Matolcsy kiváló válságkezelését? Hát mégse tőlük akar tanulni a világ?

Aki ilyet mond az biztos libsi, bár nem tudom ki a libsi, pl. aki egykulcsos adót vezet be az milyen?Mert hozzáértők szerint ez tipikus liberális intézkedés, Fodorék támogatják is.

flamer 2014.03.09. 21:52:17

@Blikknépe: "most kurvaszar ez nekünk ahogy bajnai-gyurcsány hazudja, vagy ajándék, ahogy az oroszok mondják?"

El kellett volna olvasni a cikket.
A szerző szerint akkor lesz ez ajándék, ha Magyarország csődbe megy és nem fogja tudni visszafizetni a kölcsönt.

Ha nem megyünk csődbe, akkor nem ajándék lesz, hanem egy kurva drága, talán soha meg nem térülő beruházás.

Akárhogy is nézem, egyik lehetőség se túl vonzó.

_most_ 2014.03.09. 22:34:10

nem értem, miért van az, hogy külföldön egyszerűen képtelenek észrevenni, hogy Magyarország mennyivel jobban teljesít, gyanítom nem nézik az mtv adásait :D Egyébként teljesen biztos vagyok, hogy Orbán a rá jellemző rendkívüli ravaszsággal alaposan kihasználja Putyin áldott jó szívét, és ezzel a szerződéssel Oroszország évekre az újjászülető Magyar Királyság keleti gyarmatává válik, de ez még csak a kezdet, nemsokára Kínától is felveszünk ez rohadt nagy hitelt és onnantól kezdve ő sorsuk is a kezünkbe kerül.

rejtett kamera · http://rejtett-kamera.eu 2014.03.09. 22:47:42

Vajon ha rosszul járnak a magyar és orosz adófizetők is akkor kik fognak jól járni?
Ugye mindenki sejti...

ladiladi 2014.03.09. 22:58:15

Attól függetlenül hogy mi a véleményem Putyinról, Orbánról meg az atomról, ez a cikk számos lényegi hibát tartalmaz.

Ettől pedig elég hiteltelen.

Azt pedig hogy mibe kerül az orosz adófizetőknek, azt nem tudtam meg.

Pityu77 2014.03.09. 23:11:39

@Rejtett kamera Webáruház: Eddig úgy tudtam, a baltás gyilkosért cserébe nem vettek papírt, most azt olvasom, 2milliárd euro. Tudja valaki, mi az igazság?
Magyarország külföldi megítélése tényleg ilyen, legalábbis németországban, gondolom a megszállási emlékmű csak tovább javította a kapcsolatot.
Ez a Viktor zsigerből érzi a külpolitikát.

Könnyen elkaptuk, uram! 2014.03.09. 23:46:47

@Krisz11: Te kurvaokos ember lehetsz. Mindent tudsz, de azt jobban. Honnan derült ki az számodra, hogy referencia munka Paks? Ez az első atomerőmű építésük???
Azt hogy tudod eldönteni, hogy ki a nemzetellenes? Oroszországban? Eddig Putyin volt az, nomeg Sztálin. Most Putyin áldott jótevő, és Sztálin sem lehet rosszabb, mivel Putyin épp mostanában magasztalja föl.
Amíg ennyire gyenge szellemi képességű emberek szavazhatnak, meglesz a fidesz győzelem...
Ebben csak az a szar, hogy Magyarországot képviseled!

Könnyen elkaptuk, uram! 2014.03.09. 23:49:26

@Pityu77: "Eddig úgy tudtam, a baltás gyilkosért cserébe nem vettek papírt, most azt olvasom, 2milliárd euro"
Szerintem tök mindegy. Ha adtak pénzt érte, akkor azért ciki, ha nem, akkor meg azért.
Egyébként szerintem Oroszországban az igazság más szeletét ismerik, mint Magyarországon.

Peterpapo 2014.03.10. 00:13:10

@Blikknépe:

Segítek:

Ez egy kurvaszar ajándék.

Peterpapo 2014.03.10. 00:15:24

@Krisz11:

"Lehetséges, hogy mind a 2 fél nyert ezen?"

Ja. Csak az emberek szívták meg nagyon.

paraszthajszal 2014.03.10. 00:36:20

Ez egy érdekes cikk, ezt a perspektívát eddig nem igazán ismerhette az ember.

Egyébként, igaz ami igaz, Magyarország a hitelezők szempontjából kockázatos. Krónikusan képtelen a gazdasági növekedésre, képtelen tartósan csökkenteni az államadósságot (ebben a Manyup-pénzek egy ideig segítettek, de ma újra ott vagyunk, mint 2010-ben), a munkahelyteremtés is csak (értelmetlen, és megalázó fizetséggel kecsegtető) közmunka formájában valósul meg.

Ezek után persze kockázatos adósok vagyunk, így elvileg örülhetnénk a hitelnek. Ha tudnánk miből fogjuk ezt visszafizetni, mert ez még nem látszik… és ez nem csak az oroszoknak probléma.

szamarhegy 2014.03.10. 03:22:10

@Krisz11: Sikerült értelmezni ezt a mondatot?
"Ezért sokkal biztonságosabb lenne nukleáris megállapodást kötni Lengyelországgal vagy a Cseh Köztársasággal, ahol a kormány jóval megfelelőbb és a gazdasági kilátások sokkal rózsásabbak, mint Magyarországon. De az ilyen országok megfelelőbb kormányokkal és fényesebb perspektívákkal jobb ajánlatokra számíthatnak az oroszokénál."
A züllésünk és rossz tárgyalási pozíciónk miatt lesz nálunk orosz atomerőmű és ha igazak a hírek, még az oroszok is csak úgy mentek bele (Kocsis rendes ember közbenjárására) ha változtatás nélkül aláírjuk a Rosszatom által összeállított szerződést. Ezt kellene sikerként értékelni?

borzzz 2014.03.10. 04:57:23

@Könnyen elkaptuk, uram!: "Oroszországban az igazság más szeletét ismerik, mint Magyarországon."

Látszólag más perspektíva, de ha jobban megnézzük mégsem: a cikk az adófizetők szemszögéből íródott. Mindkét országban lesznek haszonélvezői a projektnek, és vesztesei is: az adófizetők. Az oroszok is hitelt fognak felvenni, amit továbbhiteleznek nekünk, és ezt a gigahitelt nem a Roszatom vagy az MVM fogja visszafizetni, hanem mindkét ország polgárai, a gyerekeik és az unokáik is.

grani 2014.03.10. 05:23:49

Hát az eredeti cikk az innen való.
slon.ru/world/zachem_rossiya_podarila_vengrii_aes-1044413.xhtml

Ez olyan "ellenzéki" izé. Főleg nyugati alapítványok pénzelik és a szerzők is nagyrészt nyugaton élő oroszok.
slon.ru/authors/?order=date
Oroszországban szinte senki nem olvassa.

Flúgatlan 2014.03.10. 05:34:57

"És mivel Magyarországon a közeljövőben különösebb gazdasági növekedés nem várható, ezért tehát könnyen kiszámítható, hogy 2023-ban, mikor a projektnek be kell fejeződnie, a Paksi Atomerőmű gyakorlatilag teljes egészében képes lesz kielégíteni a magyar lakosság villamosenergia-szükségleteit."

Na, ez egy szép mondat! Sok egyébbel együtt.... Az "ezért tehát" kombináció a szerző speciális irodalmi stílusára utal, de a még rosszabb dolog a mondat tartalma. 2023-ra ugyanis a meglevő paksi blokkok már végleg kezdik beadni a kulcsot. Most is csak hosszabítgatják az élettartamuktak, amit nem lehet akármeddig. Amire az új blokkok teljes üzemmel működni fognak, addigra a régiek kezdenek leállni. Lehet-hogy 1-2 év lesz, amikor mindegyik megy, de a témához illő évtizedes távlatokban gondolkozva az új és a régi blokkok váltják egymást.

".... a közeljövőben különösebb gazdasági növekedés nem várható..."

Ja, a szerző évtizedekkel előre lát a jövőbe! De ha nem is lesz növekedés, akkor is kell valami a már említett leálló meglevő paksi blokkok és a szenes alaperőműveink kiváltására, amiket ugye utálunk a CO2 kibocsátásuk miatt és nem ugyanilyennel akarjuk pótolni.

Ezek után hogy vegyem komolyan a cikk többi részét?

Pityu77 2014.03.10. 06:13:33

@Flúgatlan: Jogos, szerintem is szükség van az erőműre, csak az a kérdés, mi lesz ha nem tudunk fizetni? Az Unióval lehet szórakozni, ezt a pénzt 2.5 év alatt úgy is belénktolják, de az oroszok hogy reagálnak?
Az Unió tényleg ilyen sok pénzt ad?

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.03.10. 07:03:07

@Bogyó 2:

Igen, teljesen korrektek a választások. Ezért dühöngenek a Putyin-ellenesek Oroszországban: képtelen leváltani a "buta" népet, aki folyton "helytelenül" szavaz.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.03.10. 07:08:04

Bár van a cikkben igaz állítás, alapvetően kitűnően jellemzi ez az idegen alapítványoknák hivatásos ellenzékiként dolgozó orosz liberális ellenzékiek iszonyúan ostoba és korlátolt mivoltát. Ennél még a Pussy Riot is a komolyabb egy fokkal.

belekotty 2014.03.10. 07:17:40

@Könnyen elkaptuk, uram!: Referencia munka, mert egy 3. generációs erőmű.
Egy nyomottvizes, olyan passzív biztonsági rendszerekkel, amellyel két napig is elvan hűtés utánpótlás nélkül.
A legmodernebb jelenleg kidolgozott technológia.

DezInf 2014.03.10. 07:42:34

@grani:

Humoros is lehetnél narancstálib:))

Szövegértés zéró, de sebaj, Moszkvában ez a menő.
Ami nem teccik neked, az a büdös ellenzék aknamunkája.

Putyin jobban fizet, mint Orbán?

Esetleg mindkét oldalt megcsapolod? :))))

grani 2014.03.10. 07:50:57

@DezInf: Gondolod, ballibcsikém, hogy ha kiteszel pár szmájlit, attól már humoros vagy ? :)
Tőled eltérően én eredetiben is képes vagyok elolvasni és nem hagyatkozom fordításra és egy kicsit többet tudok Oroszországról, mint te és elvtársaid.
Egyébként aki nem azt mondja mint te és az elvtársaid, esetleg külön véleménye van, az már narancstálib, fasiszta és mint minimum reakciós.
Gondolom, nyugat és esetleg Barak Huszejnovicstól kapott pénzecskék tesznek téged ennyire elméssé :)

Gandalf(helyett) 2014.03.10. 07:56:07

Ez nagyon érdekes. Mindkét oldal világosan látja, hogy a két országban csak egyes, jól behatárolható köröknek "jó" ez a hitelmegállapodás.
Mármint azok látják ezt így, akik nem teljesen hülyék (esetleg azok, akik nem gondolják, hogy némi pénzért a Haza is eladható).

belekotty 2014.03.10. 07:58:41

@grani: "Ez olyan "ellenzéki" izé. Főleg nyugati alapítványok pénzelik és a szerzők is nagyrészt nyugaton élő oroszok.
slon.ru/authors/?order=date
Oroszországban szinte senki nem olvassa."
- és akkor már nem is lehet igaz?

belekotty 2014.03.10. 08:00:40

@Gandalf(helyett): Na ez azért nem igaz, mert a műszakilag képzett emberek többsége tisztában van azzal, hogy az 50 éves atomerőművünket el kell kezdeni kiváltani és ez egy műszakilag, pénzügyileg jó megoldásnak látszik.

belekotty 2014.03.10. 08:02:21

@grani: "Egyébként aki nem azt mondja mint te és az elvtársaid, esetleg külön véleménye van, az már narancstálib, fasiszta és mint minimum reakciós. "
- Azért ez vicces. Ezt mondod, miközben te meg hasonlót írtál, fordított előjellel.
Eléggé 1*ű vagy. Gondolom már az oviban is faék volt a jeled.

belekotty 2014.03.10. 08:03:52

@grani: Ez a röfid alapján simán lekomcsizunk, mert tucc oroszul és saját bevallásod szerint jól ismered az orosz helyzetet, te alvó KGB ügynök. :-))

Nzoltan 2014.03.10. 08:07:02

@paraszthajszal: Miért lenne kockázatos? Eddig mindig fizetett. Ami kockázatos, az Görögország, meg Spanyolország.

Nzoltan 2014.03.10. 08:13:23

@Pityu77: Már miért ne tudnánk fizetni? Szolgáltatásról beszélünk. Benne lesz az áram árában.

Egyébként a szocik által megnövekedett államadósság kamatköltségeiből max három év alatt ki tudnánk fizetni cakk-pakli az egészet. Persze erről a 'bal'-oldal mélyen hallgat.

Nzoltan 2014.03.10. 08:16:25

@belekotty: De lehet, csak fenttarással illik kezelni. Egyébként biztos vagyok benne, hogy az oroszok nem járnak rosszul. Szerintem mi sem. ha pedig a stratégiai oldalát nézzük, akkor pedig mindenképpen jobban járunk, mint bármely más erőművel. Az pedig megér akár 1-2 plusz forintot kilowattonként.

grani 2014.03.10. 08:16:47

@belekotty: Elméletileg akár miért ne? Viszont a hírforrást kiadni mint orosz mainstream véleményt, hát egy kicsit húzós. Viszont vitatkozni lehet a témán.

grani 2014.03.10. 08:17:24

@belekotty: Én? Írtam? Nem keversz valakivel?

grani 2014.03.10. 08:19:21

@belekotty: Hát csak öt éve élek és dolgozok Moszkvában. Néha csak röhögök, néha meg dühöngök azokon, akik orosz szakértőnek adják ki magukat. Komcsizni is lehet, de azért legyetek konzisztensek. Lehetőleg egy blogban ne legyek már komcsi is és fasiszta is :)

Sárga Király 2014.03.10. 08:21:16

Hatezer milliárdos adósságba verni az országodat, hogy az orosz barátság (= alacsony energiaárak) segítségével még újabb négy évig hatalmon maradj - az élmény megfizethetetlen.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2014.03.10. 08:36:30

@Sárga Király: Csak két dolog sántít:
Nem 6000 milliárd, és nem az ország. Nézz utána kicsit jobban, ebből a 3 sorodból is ordít a tájékozatlanságod.

Sárga Király 2014.03.10. 08:43:56

Miért, szerinted ki fogja kifizetni Paks II. árát? Alaphangon 3000-3500 milliárdos tételről beszélünk, amit kb 6 százalékos törlesztőrészletet jelent - de ez se biztos, mert Varga Mihály szerint annyit fizetünk majd, amennyit mondanak. (A megbízható nemzetgazdasági miniszter, ugye.)

Ehhez jöhet majd pár év csúszás, a Közgép "nem várt" többletkiadásai, és máris ott leszünk. Mondj itthon egy nagyberuházást, ami nem az előzetes becslések másfél-kétszeresébe került volna végül.

belekotty 2014.03.10. 08:54:34

@grani: Mi van? Nem tucc visszalapozni?

"Lehetőleg egy blogban ne legyek már komcsi is és fasiszta is"

- Miért ne? Ha szerinted aki nem ért egyet azzal amit Putyin akar az rögtön fizetett gaz ellenzéki, aki meg ezzel a megállapításoddal nem ért egyet az narancstálibnak néz téged?
Akkor miért ne lehetnél komcsifasiszta?

Pipas 2014.03.10. 08:58:48

@Sárga Király: "Hatezer milliárdos adósságba verni az országodat, hogy az orosz barátság"...

Mennyi jobb lett volna egyszerűen lekapcsolni a villanyt, mi? Mert akkor a "demokratikus" ellenzék először az elmúlt négy évben azt mondaná, hogy "brávó, mi is így csináltuk volna".

belekotty 2014.03.10. 09:01:53

@Sárga Király: csakhogy az oroszok építik, a saját pénzükből. Ha túllépik a tervezett költségeket, az az ő bajuk.
Mellesleg kamatokkal együtt legyen 6000 milliárd.
ötven év üzemidővel számolva
2,4 GW -> 2,4*10+6 kWh/óra -> 1,05*10+12 kWh ötven év alatt
azaz 5,7 forint/kWh órára jön ki a beruházás összege.
Jó, ehhez még jön majd a működtetés.

Balt 2014.03.10. 09:13:22

Kb. egy hónapja hozta a Galamus és a 168 óra, csak nem ennyire magyartalan nyersfordításban. (Utólag is köszönet érte neki, hisz bár nyilvánvaló a hiteltelenítési szándék, a cikkből alapvetően kiviláglik: ez nem rossz üzlet nekünk.)

Balt 2014.03.10. 09:16:50

@Blikknépe: Jó felvetés. Próbáltam rákeresni erre a Maxim gyerekre, de attól tartok, nem egy tényező a világsajtóban...

Sárga Király 2014.03.10. 09:17:34

@Pipas: Nem, mennyire jobb lett volna ezzel mondjuk várni még 8-10 évet, amikor már nem az orosz segítség lett volna az egyetlen lehetőség, és kicsit talán erősebb a magyar gazdaság. Mennyivel jobb lett volna ezt megpályáztatni, mondjuk 8 szakértőt megkérdezni a dologról - és nem csak úgy átveretni a szerződést a németlaci nénivel.

Az a sanda gyanúm, hogy a Rosatom nem csak építeni fog, de egy az egyben átveszi Paksot, az áram árát is meghatározza, és talán egyebeket is.

Ha meg nem azt mondjuk, amit a cárevics szeretne, akkor villany, gáz és olaj nélkül vívhatjuk a szabadságharcot.

belekotty 2014.03.10. 09:20:51

@Sárga Király: Olyan hülyeségeket beszélsz, hogy az elképesztő.

DezInf 2014.03.10. 09:22:57

@DezInf: Gondolod, ballibcsikém, hogy ha kiteszel pár szmájlit, attól már humoros vagy ? :)
Tőled eltérően én eredetiben is képes vagyok elolvasni és nem hagyatkozom fordításra és egy kicsit többet tudok Oroszországról, mint te és elvtársaid.
Egyébként aki nem azt mondja mint te és az elvtársaid, esetleg külön véleménye van, az már narancstálib, fasiszta és mint minimum reakciós.
Gondolom, nyugat és esetleg Barak Huszejnovicstól kapott pénzecskék tesznek téged ennyire elméssé :)

Régóta olvasom a kommentjeidet, sok olyan megnyílvánulásod volt, ami a hitelességedet kicsit bizonytalanná tette.
Ukrajna és paks kapcsán kiteljesedett a digitális identitásod.

Olvasd el a nekem idebüfizett monológodat.

Te most az önéletrajzod tömör változatát borítottad ki az internet asztalára?

Ennyire feszült vagy?

Próbálj kicsit lazítani, elmélkedni ..... az érdemi gondolkodást nem ajánlanám, az régi bolsi trükk:))

Mindenki hükye, csak te vagy helikopáter:))))

Persze a kérdésre nem válaszoltál, viszont kellőképpen ingerült lettél.

Rád mondták azt a régi időkben, hogy túl sok pravdát olvasol :)))))

Emmanuel Goldstein 2014.03.10. 09:23:22

azt lehet már tudni, krímbe lesznek fideszes pártnyaralók?
mennék, ha olcsó :)

Balt 2014.03.10. 09:25:18

@grani: Stimmt: 2014.01.17. A poszttolónak sikerült Mylodontidae gyorsasággal rávetnie magát a lerágott csontra. :))

grani 2014.03.10. 09:27:30

@belekotty: Anarchista vagyok. A többség szemében pont ezért komcsifasiszta :)

Balt 2014.03.10. 09:32:52

@Sárga Király: "6 százalékos törlesztőrészletet jelent"

"A hitelmegállapodás tízmilliárd euró értékben négy kamatsávval - 3,95, 4,5, 4,8 és 4,95 százalék - jött létre, fenntartva a magyar fél számára a mindenkori előtörlesztés lehetőségét, valamint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak (NGM) a kifizetésekkel kapcsolatos jóváhagyás jogosítványát, amely egyértelmű magyarországi kontrollt jelent a költségek felett."

Emmanuel Goldstein 2014.03.10. 09:34:25

monnyuk az eredeti cikk kommentjeit elnézve azt köll mondjam, a ruszkik zsidózásban is sokkal jobbak :)

szonár 2014.03.10. 09:38:48

Nyilván a szerző egy orosz ellenzéki, akinek célja, hogy ekézze az orosz kormányt. Már csak azt kellene elmagyaráznia, hogy miért is rossz ez az orosz adófizetőknek. Mert az nem derül ki ebből, csak az, hogy Orbán Viktor a fekete bárány (persze nem az, de ezt egy outsider moszkvai libsinek nem kell tudnia).

♔bаtyu♔ 2014.03.10. 09:41:30

Libsi orosz, persze úgy bemutatva, mintha független lenne.

Őt olvasva viszont az derül ki, hogy Orbánék jó üzletet kötöttek.

Balt 2014.03.10. 09:41:38

@Sárga Király: "Mennyivel jobb lett volna ezt megpályáztatni, mondjuk 8 szakértőt megkérdezni a dologról"

A pályázatok hihetetlen népszerűek (és előnyösek...) errefelé, de tényleg, már csak a "közbe' szerzés" c. SZDSZ-es bon mot is ezt idézi. A világon összesen 3 atomerőmű épült pályázat útján, mellesleg épp a finanszírozás kérdése nem volt megnyugtató a többi "érdeklődőnél". Bővebben: www.origo.hu/itthon/20140124-a-paksi-bovites-elokeszitesenek-hattere.html

Fentiekből ugye indirekt módon az is kiderül, hogy 7-8 éve napirenden van a konkrét paksi bővítési projekt, a szakma évek óta várja a döntést, egyértelműen orosz műszaki megoldást preferálva. (Tegyük hozzá: már a '80-as évek végén szóba került.)

Szakura 2014.03.10. 09:44:07

@Krisz11: szerintem igen egyszerű ez, a magyar és az orosz nép számára szívás, a magyar és az orosz maffia számára ajándék.

Pipas 2014.03.10. 10:14:52

@Sárga Király: "Nem, mennyire jobb lett volna ezzel mondjuk várni még 8-10 évet"

A jelenlegi négy blokkból három tervezett leállítása 2017, de jó ötlet lenne várni még tíz évet! Juhé!

"mondjuk 8 szakértőt megkérdezni a dologról"

Mer' biztos neg sem kérdezték. Jah, te tudnál róla, neked szóltak volna, ugye?

"Az a sanda gyanúm, hogy a Rosatom nem csak építeni fog, de egy az egyben átveszi Paksot, az áram árát is meghatározza, és talán egyebeket is."

Az áram árát? Azt a 444 blog nyomta egy időben, mert találtak egy mondatot, amit abszolút félreértettek. Marhaság.

"Ha meg nem azt mondjuk, amit a cárevics szeretne, akkor villany, gáz és olaj nélkül vívhatjuk a szabadságharcot. "

Mert eljönnek és visszaviszik az erőművet?

belekotty 2014.03.10. 10:29:34

@Pipas: Ezek hülyék. Csőlátásuk van. Rosz atom. Hiába érvelsz nekik.

Kulmar 2014.03.10. 11:18:50

@Blikknépe: szerintem az orosz nem azt mondta, hogy kurvajo, mert o kozben arra is utalt, hogy vannak veszélyei. és azt mi magunk is tudjuk, hogy vannak veszélyei, ha egy ennél sokal kisebb összegű beruhazást sem tudunk normálisan végigvinni.(ennek eredményeképpen szívhatunk együtt mi is és ők is) És azért azt te sem gondolod komolyan, hogy a "külföld" simán beszopja a hazugságokat, amiket a "konrád-heller féle bagázs" terjeszt. Ha viszont nem, akkor vagy nem ők csinálják vagy nem hazudnak.

Göntér László 2014.03.10. 11:37:12

Ha a GDP nagyobb, mint a kamat, akkor jó az üzlet, ha kisebb, akkor nem.

Göntér László 2014.03.10. 11:39:00

A GDP növekedésére gondoltam.

DemoJoe 2014.03.10. 11:48:40

Franciák mivel lettek volna jobbak? Lsd négyesmetró... Az orosz cikk teljesen demagóg. Kamatos kamattal megy vissza a lé infláció feletti értékkel.... Nyavajgászok mindkét oldalon vannak De egy biztos: lehet valamit jól is csinálni de habármelyik fél síkhüje akkor úgyis négyesmetró....
Az oroszok kicsit gyakorlattabbak mint mi, arra nem fogadnék hogy ők elkurják, ráadásul már szabadpiaci gyakorlatuk is van. Tehár hogy jó legyen, nekünk kel jónak lenni, irányításban és növekedésben egyaránt.

paraszthajszal 2014.03.10. 11:53:15

@Nzoltan: "Miért lenne kockázatos? Eddig mindig fizetett."

Ez valóban igaz, és ez pozitívum a hitelezők szemében, de azért ők sem annyira naivak, hogy egyszerűen a múltbeli fizetési hajlandóságot vetítsék ki a jövőbe.

Inkább azt nézik, hogy az adósságszolgálat jelenleg és a jövőben mekkora terhet jelent az ország gazdasági potenciáljához képest, és mekkora annak a valószínűsége, hogy gazdasági/politikai/társadalmi okokból kénytelenek leszünk megtagadni a törlesztést. Ehhez érdemes megvizsgálni mondjuk a GDP-arányos államadósságot (80% - egy hozzánk hasonló fejlettségű országnál nem kevés), ennek trendjét (újabban ismét növekvő, kb. a Manyup-államosítás előtt volt már ennyi), azt, hogy lesz-e lehetőségünk ebből "kinövekedni" (közép- és hosszútávú növekedési kilátások, mint a cikk is rámutat, ezen a téren nincs mivel dicsekedni).

Kétségtelen, hogy a költségvetési politika jelenleg kevésbé látszik felelőtlennek, mint mondjuk Medgyessy idején, de azért az megkockáztatható, hogy romló világgazdasági kilátások esetén előbb kerülnénk bajba, mint mondjuk a németek, britek. Ezt a fajta csődkockázati valószínűséget mutatják az ún. CDS-felárak, amelyek kockázati prémiumként beépülnek az államkötvények árába, na meg a hitelminősítők besorolásai. Az utóbbi téren is kétségtenül jobban állunk, mint mondjuk a görögök (nem véletlen, hogy ők már nem tudják a piacról finanszírozni magukat), de így is a "befektetésre nem ajánlott" (ún. "bóvli" avagy spekulatív) kategóriában tartanak minket nyilván. Magyarul annyira mondjuk nem bíznak bennünk, hogy azokat a nyugdíjalap-pénzeket ránk bízzák, amiből húsz év múlva fizetnék az amerikai nyugdíjakat. Így marad a kockázatéhesebb spekulánsok pénze (megfelelő prémiumért), meg az oroszoké (politikai alapon).

Utóbbiak viszont bármikor mondhatják, hogy most már nem vagyunk annyira jó haverok (tiltakoztunk a krími beavatkozás miatt, Szapáry az amcsiknál kuncsorgott gázért - www.origo.hu/itthon/20140309-amerikai-gazert-lobbizik-magyarorszag.html ), ugrott a hitel, ha kell nekünk az erőmű, tegyük le a kápét.

Balt 2014.03.10. 12:47:55

@Pipas: Úgy hallom, ráadásul a 2. blokk kritikus, egyáltalán nem biztos, hogy megkapja az üzemidő-hosszabbítási engedélyt. (És még csak nem is a 2003-as francia-német műszaki megoldással előidézett üzemzavar okán - mely amúgy az orosz technológiai utasítás megszegése miatt következett be.)

>>"mondjuk 8 szakértőt megkérdezni a dologról"<<
"Mer' biztos neg sem kérdezték. Jah, te tudnál róla, neked szóltak volna, ugye?"

Egyébként van nyilvános megvalósíthatósági tanulmány, íme egy pl.:
www.kormany.hu/download/4/83/c0000/ekd_20121026.pdf

Pipas 2014.03.10. 13:12:03

@Balt: "nem biztos, hogy megkapja az üzemidő-hosszabbítási engedélyt"

Igen, ezt én is így hallottam. Állítólag ramaty állapotban van.

"Egyébként van nyilvános megvalósíthatósági tanulmány"

Jah, ezt én is láttam, de nem olvastam el, mert majdnem 200 oldalas. Persze azért egy csomóan elmagyarázták, hogy a képviselőknek úgy kellett szavazniuk, hogy semmit nem tudhattak az egész ügyről.

Nem mintha a Bajnai "szakértő vagyok nem politikus" Gordon elolvasta volna és értelmes ellenvetéseket tett volna. :(

flamer 2014.03.11. 11:52:05

@Balt: " a cikkből alapvetően kiviláglik: ez nem rossz üzlet nekünk"

Ez hol világlik ki a cikkből? Lehet, hogy nem csak a címet kellene elolvasni.

Balt 2014.03.11. 13:56:40

@flamer: >>Egy ilyen hitellel és atomerőmű-bővítéssel Orbán könnyen be tudja tartani a választások előtti fő ígéretét – a villamosenergia-árak csökkentését. Ez lehetővé teszi számára, hogy újraválasszák a következő kormányzási időtartamra is, mert megnyeri a parlamenti választásokat idén tavasszal. És ha szerencséje van, lehet, hogy ennek az egésznek a kedvező hatása átsegíti még a következő választásokon, 2018-ban is. Szóval ez az, amire a magyar miniszterelnök gondolt, amikor belement ebbe az üzletbe – nem nehéz ezt érteni. Nehezebb azt megérteni, hogy az orosz fél mire gondolt. A költségvetést hiány nélkül nem tudjuk összehozni – a saját infrastrukturális projektjeinket leállítjuk, és máris megvan a 10 milliárd euró Magyarországnak – könnyű ez...

Mint általában, a Kremlnek a stratégiai érdekek fontosabbnak bizonyultak a pénznél. Az elmúlt tíz évben a “Rosatom” csaknem odajutott, hogy majdnem teljesen elvesztette azt a hatalmas nukleáris birodalmat Kelet-Európában, amit még a Szovjetuniótól megörökölt. Valamikor majdnem minden néhai szocláger országban volt atomerőmű és mindet szovjet szakemberek működtették.<<

Az elképesztően magyartalan fordítás meg a súlyos tárgyi tévedések mellett is ez hüvelyezhető ki a cikkből lényeges információként. A többi csak politikai hangulatkeltés.